Iniciatíva o doprave je proti prepúšťaniu a rušeniu vlakov

Iniciatíva o doprave je proti prepúšťaniu a rušeniu vlakov Ilustračné foto: SITA/Jozef JakubčoBRATISLAVA 31. januára (WEBNOVINY) – Zamedziť akémukoľvek rušeniu železničných tratí a spojov, prepúšťaniu zamestnancov troch štátnych železničných spoločností a ich privatizácii je zámerom podpisovej akcie, ktorú začala občianska Iniciatíva o doprave. Koordinátori akcie vyzývajú vládu aj k tomu, aby sa začala zaoberať otázkou prevodu osobnej železničnej dopravy pod vyššie územné celky (VÚC), tak ako to je aj s autobusovou dopravou. Ako agentúru SITA ďalej informoval koordinátor akcie Tomáš Samko, iniciatíva nadviazala kontakt so zástupcami samospráv dotknutých miest a obcí, pričom plnú podporu pri presadzovaní spomínaných cieľov už získala od miest Fiľakovo, Tisovec, Medzilaborce, Prievidza, ako aj obcí Ruskovce a Horné Sŕnie i ďalších zainteresovaných subjektov. Iniciatíva o doprave zároveň navrhuje opätovné zlúčenie železničných spoločností s cieľom úspory nákladov. "V prípade, ak tak vláda neurobí, Iniciatíva o doprave bude hľadať ďalšie možnosti, ako vyvinúť tlak na dosiahnutie svojich požiadaviek," uviedol za koordinátorov akcie Samko.

Koordinátori uvedenej iniciatívy po prvom okrúhlom stole o ozdravnom pláne železničných spoločností, ktorý sa konal na ministerstve dopravy v piatok 28. januára, vyslovili vážne znepokojenie nad tým, že premiérka Iveta Radičová (SDKÚ-DS) a minister dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja Ján Figeľ (KDH) neustúpili od zámeru prepustiť zamestnancov v železničných spoločnostiach a rušiť neefektívne železničné trate a spoje. "Iniciatíva vníma ako čiastkový úspech, že je výsledkom konania okrúhleho stola čiastočné upustenie od pôvodných zámerov týkajúcich sa miery prepúšťania a rušenia vlakových spojení. Zároveň sa však domnieva, že jeho účastníci pri hľadaní riešení situácie v železničných spoločnostiach zotrvali pri chybnej filozofii, ktorá ohrozuje ich radových zamestnancov a dostupnosť železničných služieb pre obyvateľstvo," uvádza sa ďalej v stanovisku Iniciatívy o doprave. Za ďalší čiastkový úspech prvého okrúhleho stola považuje iniciatíva plánované zníženie počtu členov predstavenstiev železničných firiem spolu o sedem.

Iniciatíva o doprave zároveň vyjadruje obavy, že ozdravný plán železníc, ktorý má minister dopravy po dopracovaní predložiť vláde na schválenie do konca februára, bude v istej miere zahŕňať aj opatrenia, proti ktorým protestuje. "Dôvodom na spokojnosť môže byť len predloženie systémových riešení situácie v železničnej doprave," tvrdia koordinátori iniciatívy. Podľa nich je potrebná opätovná integrácia železničných spoločností s predpokladanou úsporou minimálne na ich riadení a na platbách za vzájomne poskytované služby. Železnice by mali pritom prejsť do kompetencií krajov, pri rušení súbežnej železničnej a autobusovej doprave by mali byť uprednostnené vlakové spojenia a autobusové spoje by mali spájať obce priamo so železničnou traťou a nie viesť paralelne vedľa nej.


Pridat.eu



RSS komentárov

K článku nie je žiadny komentár

Pridanie komentára





* tieto polia sú povinné