Kysuckí starostovia považujú rušenie vlakov za tragédiu

Kysuckí starostovia považujú rušenie vlakov za tragédiu Foto: Ilustračné foto: SITA/Viktor ZamborskýŽILINA 28. februára (WEBNOVINY) – Pod petíciu proti rušeniu regionálnych železničiek sa podpísalo už vyše dvadsaťtisíc Kysučanov, kysuckí starostovia považujú rušenie vlakov za tragédiu.

„Je to neprijateľné pre občanov nielen obce Skalité, ale celého regiónu Kysúc. Veď to je absolútne ďalšia tragédia, ktorá Kysuce postihuje. Najprv diaľnice, teraz vlaky. Tí ľudia sa nebudú môcť dostať do práce a do škôl. Pre Skalité by to znamenalo, že 2 500 ľudí vrátane študentov a detí sa nebude mať možnosť vlakom dopraviť do škôl a do práce,“ povedala starostka Skalitého Andrea Šimurdová. Starosta Makova zas hovorí o negatívnom vplyve na zamestnanosť obyvateľov hornokysuckej obce.

„Pre obec Makov by to bola doslova katastrofa. Ja tvrdím, že vďaka doterajšiemu dobrému vlakovému a autobusovému spojeniu má obec Makov deväť a pol percentnú nezamestnanosť, jednu z najnižších v rámci okresu Čadca. Ak dôjde k zrušeniu vlaku na trati Turzovka- Makov, tie čísla o nezamestnanosti jednoznačné narastú,“ povedal starosta Makova Marián Masnica.

Podľa generálneho riaditeľa Železničnej spoločnosti Slovensko Pavla Kravca nie je ešte definitívne rozhodnuté o zozname tratí, na ktorých zrušia osobnú dopravu. Hlavným dôvodom rušenia vlakových spojov má byť nová zmluva so štátom, podľa ktorej si štát u železničnej spoločnosti objednal o takmer dva milióny vlakových kilometrov ročne menej ako tomu bolo doteraz. Zľava: Predsedsa ŽSK Juraj Blanár (Žilinský samosprávny kraj) a generálny riaditeľ ZSSK (Želežničná spoločnosť Slovensko a.s.) Pavel Kravec počas pracovného rokovania zástupcov ZMOS-u, samosprávnych krajov, železničných spoločností a ministerstva dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja. Žilina, 28. február 2011. Foto: SITA/Ján Grajciarík

“Hlavným dôvodom je zmluva vo verejnom záujme, ktorú štát s nami uzavrel, takzvanú desaťročnú zmluvu, kde si objednal nižší počet vlakových kilometrov než je doteraz prevádzkovaných.

Doteraz je prevádzkovaných 32 miliónov vlakových kilometrov, na tom bol postavený cestovný poriadok, a v podstate si objednal 30,3 milióna vlakových kilometrov. Toto je hlavný dôvod, ale hlavný dôvod je aj zníženie náporu na verejné financie a zvýšenie efektivity našej spoločnosti,“ povedal Pavel Kravec po stretnutí so zástupcami ZMOS-u, ministerstva dopravy a Žilinského samosprávneho kraja v pondelok v Žiline.

Sedláček odmieta prechod kompetencií regionálnych železníc na kraje

Predseda Trenčianskeho samosprávneho kraja Pavol Sedláček odmieta plánovaný prechod kompetencií v oblasti regionálnych železníc na kraje. Na dnešnom stretnutí o rušení železničných spojov prezentoval stanovisko predsedov samosprávnych krajov Združenia SK8. To prijali na spoločnom rokovaní v piatok 25. februára. „Znižovanie objemu spojov je našim spoločným problémom a musíme ho riešiť spoločne,“ zdôraznil Sedláček. „Potrebujeme však seriózne analýzy, jasné pravidlá a spôsob riešenia, ktorý bude pre nás akceptovateľný,“ dodal.

Predsedovia krajov jednotne odmietajú plánovaný prechod kompetencií v oblasti regionálnych železníc na kraje. Podľa nich by to bolo len presunutie problému, ktorý nevie štát vyriešiť, na samosprávy. Nie je podľa nich doriešený model financovania, ani vzťahy medzi jednotlivými dopravcami o výkonoch vo verejnom záujme. Dnes v Trenčíne diskutovali predstavitelia župy so zástupcami železníc, ministerstva dopravy, prievidzskej a trenčianskej SAD a primátori a starostovia miest a obcí, ktorých sa dotkne rušenie železničných spojov. Ani toto stretnutie neprinieslo zhodu v názoroch. Predseda Trenčianskeho samosprávneho kraja Pavol Sedláček.Foto:

"Keďže objednávka zo strany štátu je o viac ako 11 percent nižšia ako v minulom roku, redukcia vlakovej dopravy je nevyhnutná," uviedol generálny riaditeľ Železničnej spoločnosti Slovensko, a.s. Pavol Kravec.

Proti tomu však protestujú starostovia a primátori dotknutých miest a obcí. Tí opätovne vyslovili požiadavku nerušiť vlakové spojenie tam, kde nie je alternatívny spôsob verejnej osobnej dopravy. Taktiež žiadali poskytnúť samosprávam korektné podkladové materiály, v ktorých by nechýbali potrebné ekonomické ukazovatele, vyťaženosť spojov a ďalšie nevyhnutné údaje.

Na unáhlenosť prijímaných rozhodnutí poukázal aj generálny riaditeľ SAD Trenčín, a.s. Juraj Popluhár. Podľa neho SAD očakáva partnerský prístup, korektný dialóg a dostatok času na prípravu opatrení.


Pridat.eu



RSS komentárov

K článku nie je žiadny komentár

Pridanie komentára





* tieto polia sú povinné