Na Dakare premiérovo trojica Slovákov, Matoška nováčikom

Na Dakare premiérovo trojica Slovákov, Matoška nováčikom Foto: SITA, APBUENOS AIRES 29. decembra (WEBNOVINY) – V sobotu 1. januára je na programe úvodná etapa prestížneho motoristického dobrodružstva Rely Dakar, prvá meraná etapa sa uskutoční 2. januára. Tridsiata tretia edícia tohto podujatia bude treťou v rade, ktorú privíta Južná Amerika, konkrétne Argentína a Čile. Inovovaná trasa vyše dvojtýždňovej etapovej súťaže (1. – 16. januára 2011) vedie z Buenos Aires na sever Argentíny a Čile a následne pokračuje pozdĺž hraníc susedných krajín. Predtým sa toto podujatie tradične konalo v Európe a Afrike, no po problémoch s bezpečnosťou, ktoré vyvrcholili v januári 2008, sa presťahovalo na juhoamerický kontinent. Na štart Rely Dakar 2011 sa postaví spolu až 430 dvoj- a štvorkolesových vozidiel – 146 automobilov, 183 motocyklov, 68 kamiónov a 33 štvorkoliek. Oproti predchádzajúcemu roku organizátori zaznamenali nárast záujmu o 18 percent. Celkovo by sa mali predstaviť pretekári z 51 krajín, Slovensko bude mať trojčlenné zastúpenie v súťaži motocyklistov. Pre Ivana Jakeša to bude štvrtý štart, Štefan Svitko zažije Dakar po druhýkrát a Radek Matoška absolvuje premiéru.

Ivan Jakeš spolu s českým kolegom Davidom Pabiškom budú jedinými motocyklovými členmi českého KM Racing teamu. Tridsaťsedemročný Jakeš odštartuje s číslom 43 na motocykli Yamaha 450. Štefan Svitko, ktorý minulý rok pri svojej dakarskej premiére skončil na vynikajúcom 13. mieste (najlepší spomedzi nováčikov), a dakarský debutant Radek Matoška štartujú za slovenský Hant Logomotion team. Matoška bude jazdiť na minuloročnom Svitkovom motocykli KTM 690, Svitko bude mať tohtoročný nový model KTM 450. V štartovej listine figuruje Štefan Svitko najvyššie zo slovenských reprezentantov, má číslo 25, Radek Matoška dostal číslo 123.
"Rely Dakar je neopakovateľná súťaž. Som rád, že debut na nej sa mi vydaril. Teraz budem v Čile a Argentíne bojovať o to, aby som sa k výbornému 13. miestu aspoň priblížil. Už dopredu hovorím, že to nebude ľahké," priblížil svoje ambície Štefan Svitko, ktorého tesne pred začiatkom Rely Dakar 2011 trápili viaceré zdravotné komplikácie. Slovenského reprezentanta v Le Havre pri preberaní a naloďovaní techniky zaskočilo najmä to, že organizátori 33. ročníka Rely Dakar mu nepridelili štartovné číslo trinásť, s ktorým po tohtoročnom výsledku počítal, ale dvadsaťpäťku. "Zostal som z toho zaskočený, lebo Francúz David Casteu, ktorý v januári Rely Dakar nedokončil, dostal číslo päť. Ivan Jakeš, ktorý na Dakare tiež predčasne skončil, má číslo okolo štyridsiatky a ja mám dvadsaťpäťku, hoci som bol trinásty… Podľa mňa tých pretekárov, ktorí v predchádzajúcom ročníku nedokončili, mali podľa správnosti zaradiť na záver štartovej listiny. Tak by to bolo správne. Keď som v januári štartoval na Dakare prvýkrát, mal som číslo 128, môj tímový kolega Radek Matoška, ktorý bude budúci rok na pretekoch debutovať, dostal teraz číslo 123. To sedí. Motorkári v minulosti dostávali čísla podľa umiestnenia v predchádzajúcom ročníku a teraz s nimi urobili nejaké divné šachy… Tejto politike nie celkom dobre rozumiem. Budem mať slabšiu motorku, lebo som v predchádzajúcom ročníku bol v prvej dvadsiatke, no na trať pôjdem až za prvou dvadsiatkou. Mal som patriť do skupiny špičkových jazdcov. Na trať by som išiel trinásty, výborní pretekári by išli predo mnou a ďalší skúsení by štartovali za mnou. Navyše, zaradením do prvej dvadsiatky by som nemusel na trati v prvých etapách obiehať výkonnostne slabších jazdcov. V tomto smere by som mal uľahčenú prácu. Teraz pôjdem s novou motorkou s kubatúrou do 450 cc až v druhej skupine, čo som vôbec nečakal," dodal 28-ročný jazdec slovenského tímu Hant Logomotion Slovakia Team.

Ivan Jakeš verí, že blížiaca sa edícia legendárneho podujatia pre neho dopadne lepšie ako tá ostatná, z ktorej musel pre technické problémy predčasne odstúpiť. "Teším sa a dúfam, že tento Dakar dopadne podľa mojich predstáv. Chcel by som sa opäť priblížiť desiatke najlepších. Máme na to, ale všetko závisí od stavu techniky, navigácie a šťastia," povedal I. Jakeš pre internetovú stránku svojho tímu kmracing.cz. Tridsaťdeväťročný Matoška si na prahu štyridsiatky splní svoju dávnu dakarskú ambíciu: "Som rád, že moja rodina, manželka Zuzka a deti ma v tomto podporovali zo všetkých síl. Najmä manželka je teraz spokojná, že sa mi tento sen pomaly plní. Slovensko tak početné zastúpenie na Rely Dakar ešte nikdy v histórii nemalo. Som rád, že môžem byť súčasťou tímu Hant Logomotion Slovakia. Všetci v tíme urobíme všetko pre to, aby naši mecenáši, sponzori a partneri boli spokojní. Najlepšie však bude, keď s našimi výkonmi budeme spokojní my – jazdci. Bude to ťažké, ale kožu lacno nepredáme. Obaja so Štefanom sme toho v enduro dosť preskákali, takže obaja také preteky ako Rely Dakar považujeme za veľkú životnú výzvu."

Na účastníkov Rely Dakar 2011, ktorej štart i cieľ je v argentínskej metropole Buenos Aires, čaká celkovo 9500 km počas trinástich etáp.

Program Rely Dakar 2011:
1. januára: Buenos Aires – Victoria (377 km)
2. januára: Victoria – Córdoba (pre motocykle meraný úsek 192 km, pre automobily meraný úsek 222 km)
3. januára: Córdoba – San Miguel de Tucumán (pre motocykle meraný úsek 300 km, pre automobily meraný úsek 324 km)
4. januára: San Miguel de Tucumán – San Salvador de Jujuy (pre motocykle meraný úsek 521 km, pre automobily meraný úsek 500 km)
5. januára: San Salvador de Jujuy – Calama (meraný úsek 207 km)
6. januára: Calama – Iquique (meraný úsek 423 km)
7. januára: Iquique – Arica (meraný úsek 456 km)
8. januára – voľný deň
9. januára: Arica – Antofagasta (meraný úsek 631 km)
10. januára: Antofagasta – Copiapo (meraný úsek 508 km)
11. januára: Copiapo – Copiapo (meraný úsek 235 km)
12. januára: Copiapo – Chilecito (meraný úsek 176 km)
13. januára: Chilecito – San Juan (meraný úsek 622 km)
14. januára: San Juan – Córdoba (meraný úsek 555 km)
15. januára: Córdoba – Buenos Aires (meraný úsek 181 km)

Slováci na Rely Dakar
Jaroslav Katriňák – štyri štarty:
20. ročník (1998):
Na klasickej africkej trati absolvoval osem etáp. Jeho najlepšie umiestnenie v ročníku bolo 6. miesto v 6. etape. Katriňák predčasne zo súťaže odstúpil po 8. etape pre technické problémy s motocyklom.
21. ročník (1999):
V Afrike absolvoval šesť etáp, pričom 6. etapu vyhral. V nasledujúcej však pre poruchu motora odstúpil.
28. ročník (2006):
V súťaži vydržal opäť len sedem etáp, odstúpil po ťažkom páde, ktorý mu znemožnil pokračovať v súťaži. Jeho najlepšie umiestnenie v ročníku 11. miesto v 5. etape.
29. ročník (2007):
Prvý raz vo svojej kariére došiel do cieľa pretekov, v konečnom poradí skončil deviaty, pričom bol najlepším pretekárom medzi netovárenskými jazdcami. Jeho najlepším umiestnením bolo 7. miesto v 13. etape.

Ivan Jakeš – tri štarty:
29. ročník (2007):
Pri svojom debute na klasickej africkej trati predčasne skončil v 6. etape pre poruchu motocykla, najlepšie skončil v 3. etape na 25. mieste.
31. ročník (2009):
Ako prvý Slovák absolvoval "náhradnú" juhoamerickú verziu Rely Dakar. V konečnom poradí skončil na 43. mieste a po Katriňákovi je druhým slovenským pretekárom, ktorý úspešne došiel do cieľa najťažšej motocyklovej súťaže na svete. Jeho najlepšie umiestnenie bolo 11. miesto v záverečnej etape.
32. ročník (2010):
Pri treťom štarte ho v úvode 7. etapy v púšti Atacama zradila roztrhnutá reťaz, ktorú v povolenom časovom úseku nedokázal opraviť a súťaž sa pre neho skončila.

Štefan Svitko – jeden štart:
32. ročník (2010):
Ako tretí Slovák v histórii prišiel do cieľa najťažšej motoristickej súťaže na svete, ako prvému sa mu to podarilo pri premiére. V celkovej klasifikácii obsadil 13. priečku (v hodnotení nováčikov bol najlepší), jeho najlepšie umiestnenie bola deviata priečka v 7. etape.


Pridat.eu



RSS komentárov

K článku nie je žiadny komentár

Pridanie komentára





* tieto polia sú povinné